Актуальність даної теми визначена
завданнями “Концепції розвитку загальної середньої школи”, де постановлена мета
“... виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і
саморозвитку, вміє використовувати набуті знання й уміння для творчого
розв’язання проблеми; критично мислити, прагне змінити на краще своє життя й
життя своєї країни”.
Доцільність розкриття теми ролі
дидактичних ігор у школі в тому, що з використанням їх є можливість реалізувати
ідеї глобальної освіти:
–
в учнів формується розвинене критичне
мислення й повага до точки зору інших людей;
–
навички ефективного спілкування між
людьми;
–
бачення самого себе у взаємозв’язку з
іншими;
–
любов в учнів до навчання через стійкий
інтерес до предмета.
Значення використання дидактичних
ігор в тому, що це один з надійних, перевірених протягом років на практиці
шляхів реалізації принципів особистісно-орієнтованого навчання, зокрема,:
використання колективних форм роботи, створення сприятливого мікроклімату на
уроці, гуманізація спілкування, співпраця й співтворчість, переважання
практичної роботи учнів у мікрогрупах (діалог, доказ тверджень, обмін інформацією,
спілкування), турбота про фізичне та емоційне благополуччя учнів, чітке
нормування часу на виконання різних видів робіт, чітко продумані і добре
обладнані робочі місця учнів.
Необхідність появи методичної розробки в тому, що автором за останні 7
років створена система роботи, нароблений і перевірений на практиці фактичний
матеріал по створенню та використанню дидактичних ігор і ефективності від їх
застосування. Автор хоче поділитися з колегами своїм педагогічним надбанням.
Новизна теми – в широких можливостях реалізації ідей глобальної освіти в
навчальний процес через використання дидактичних ігор, особливо в сучасний
період реалізації “Концепції розвитку загальної середньої школи”.
Авторська точка зору про дану тему – “Все наше життя – це гра. Гра на сцені
життя, де люди – актори. Світ дитинства – це світ гри, це стан їхнього життя.»
Навчальна гра – це найцікавіша форма навчання дітей, це найефективніший
спосіб досягти якісного кінцевого результату в здобуття знань та умінь, а також
у вихованні. Я прийшов до цього висновку на власному 16-річному педагогічному
досвіді, відгуках колишніх учнів через десятки років після закінчення школи, а
також колег, що використовують навчальні ігри у своїй роботі.
Розгляд питання
використання
дидактичних ігор видатними педагогами
Розробкою теоретичних положень дитячих навчальних ігор,
з’ясуванням рол, структури й значення гри для виконання й навчання дітей
займалися психологи Ж.Піаже, Л.С.Виготський, О.М.Леонтьєв, Д.Б.Ельконін та ін.
Теоретичні
й практичні положення навчальних ігор розробляла у своїх працях С.Ф.Русова.
“Навчальні ігри утверджують позитивні емоції, адже успіх у навчанні – єдине
джерело внутрішніх сил дитини, які народжують енергію для подолання труднощів,
бажання вчитися. Навчальні ігри активізують пізнавальну й розумову діяльність,
формують стійкий інтерес, увагу дітей. В ігрових ситуаціях є можливість
формувати в учнів умінь рольової поведінки. Це дає можливість розвивати
мислення, ініціативу, колективні ідеї та активізувати творчість учнів”
А.С.Макаренко
вважав дитячі ігри такими ж важливими для розвитку дитини, як для дорослого
справжню працю. "Однак, - зазначив він, - тільки та гра є педагогічно
цінною, в якій дитина активно діє, мислить, будує, комбінує, моделює людські
взаємини”.
В.О.Сухомлинський
глибоко розвинув положення про ігри в книгах “Серце віддаю дітям”, “Павлиська
школа”, “Природа мозку дитини, - писав він, - потребує, щоб її розум
виховувався насамперед серед природи. Величезні розвиваючі можливості мають
навчальні ігри під час екскурсії у природу. Ігри залучають учнів до активного
емоційного сприймання”.
Велику увагу у своїх працях використанню дидактичних ігор
на уроці приділяє О.Я.Савченко “Добре продумана гра, - пише вона, - що її
проводить вчитель, який уміє спілкуватися з дітьми та емоційно перебудуватися,
- надзвичайно дієвий засіб досягнення мети. Дидактична гра спрямована на
розвиток мислення, уваги, мови дітей. Цінність навчальних ігор у тому, що діти
навчаються в захоплюючій формі. Перевагу треба віддавати іграм, які передбачають
участь усіх учнів класу, швидку відповідь, зосередження уваги.
В сучасній педагогічній пресі ця тема розглядається
постійно. Зокрема, відзначається, що в радянській школі, з її традиційним
бажанням уникати будь-якої стихійності, із поглядом на учнів, як на слухняних
виконавців, для гри не було місця. Педагоги навчали за схемою: у дитячому садку
діти граються, в школі – навчаються, а після школи – працюють.
Сучасна психологія вважає, що гра охоплює всі періоди
життя людини. Це – важлива форма її життєдіяльності, а не вікова ознака.
З грою людина не розлучається все життя, змінюється лише
її мотиви, форми проведення, ступінь вияву почуттів та емоцій.
У дидактичних іграх ігрова діяльність учнів спеціально
планується й пристосовується до навчальних цілей. У світовій педагогіці відомі
системи дидактичних ігор Ф.Фребеля, М.Монтессорі, О.Декролі
Дидактичні
завдання гри визначаються відповідністю вимог програм: формувати у дітей певних
уявлень, логічного мислення, розвиток оцінки та самооцінки, ініціативності,
кмітливості, здатності виявляти вольові зусилля для досягнення поставленої
мети.
В І Д О Б Р А Ж Е Н Н Я
В Л А С Н О Г О П Е Д А Г О Г І
Ч Н О Г О
Д О С В І Д У
В М Е Т О Д И Ч Н І Й Р О З Р О Б Ц І
Особливість
навчальних ігор (за змістом необхідних знань та умінь учнів)
Особливістю
дидактичних ігор є групова, більш інтенсивна взаємодія її учасників, тому
втілюється ідея глобальної освіти по формуванню навичок ефективного
спілкування, бачення самого себе у взаємозв’язку з іншими. Формується уміння
спостерігати, аналізувати, узагальнювати, будувати гіпотези, роботи висновки,
ставити запитання, заперечувати, доказувати вірність своїх тверджень.
Розробки уроків з використанням навчальних ігор із
інформатики
9 К Л А С
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ
ВІЗУАЛЬНОГО ПРОГРАМУВАННЯ
Мета. Розширити й
поглибити знання учнів із даної теми. Формувати вміння в учнів визначати
об’єкт, інтерфейс, атрибути та методи об’єкта, подію, обробник події. Формувати
навички групової роботи. Виховувати спостережливість, відповідальність.
Тип уроку.
Урок розширення та поглиблення знань у формі навчальної гри “Лімпопо”
Форми навчальної діяльності. Парна, групова, індивідуальна.
Навчально-матеріальне забезпечення.
Комп’ютери з ліцензійними операційними системами Microsoft Windows XP Pro, навчально-контролюючий програмний
засіб “Лімпопо”, програма завдань до гри “Лімпопо”, “Поняття” за тему
“Візуальне програмування” з банку завдань, підручники, критерії оцінювання
знань учнів з інформатики.
Х І Д
У Р О К У
1 етап. Оголошення
учням теми й мети уроку.
Актуалізація знань і умінь учнів по темі “Візуальне програмування” (10 хв.)
Робота з поняттями
Повторення понять по темі “Візуальне
програмування”
(робота в парах)
|
|
Практичні вправи
|
Робота у візуальному середовищі програмування Microsoft Visual Basic –
відкриття та запуск проектів, визначення елементів вікна середовища
програмування (робота в групах по 4 чол. З консультантом)
|
Робота з візуальним середовищем Microsoft Visual Basic
|
Створення простої лінійної програми (робота в групах)
|
2 етап. Розширення
й поглиблення знань.
Навчальна гра “ЛІМПОПО” (25 хв.)
Робота з програмою «Лімпопо»
|
Поняття по темі “Візуальне програмування”
1.
Інтерфейс
2.
Об’єкт
3.
Атрибути
об’єкта
4.
Методи
об’єкта
5.
Подія
6.
Обробник
події
7.
Середовище
програмування
8.
Проект
9.
Обробник
події
|
3 етап.
Аналіз знань і умінь учнів по темі “Візуальне програмування” (3 хв.)
Виставлення оцінок
Підсумок змагання
|
Рекомендації окремим учням по доопрацюванню теоретичних
знань
|
4 етап.
Домашнє завдання (2 хв.)
Диференційовані завдання по корекції знань
Робота з підручником
|
1.
Підготуватися
до уроку контролю знань по темі “Візуальне
програмування”
2.
Індивідуальні
завдання по доопрацьовуванню знань і умінню працювати з Microsoft Visual Basic
(призначення консультантів)
3.
Запитання
для підсумкового заняття на стор. 15
|
9 К Л А С
ФОРМИ ТА ЕЛЕМЕНТИ КЕРУВАННЯ
Мета. Удосконалювати уміння в учнів створювати графічний
інтерфейс, використовувати в проекті потрібні елементи керування. Перевірити
рівень умінь учнів із створення програми-додатку для Windows, яка має
графічний інтерфейс.
Тип уроку.
Урок узагальнення і систематизації знань (у формі гри “Дуель”)
Методи навчальної діяльності. Словесні, практичні.
Форми організації навчальної діяльності. Групова, індивідуальна.
Навчально-матеріальне забезпечення.
Комп’ютери з ліцензійними операційними системами Microsoft Windows XP Pro, навчально-контролюючий
програмний засіб “Дуель”, програма завдань до гри “Дуель”, “Поняття” за тему
“Форми та елементи керування” з банку завдань, підручники, критерії оцінювання
знань учнів з інформатики.
Х І Д
У Р О К У
1 етап. Оголошення учням теми й мети уроку.
Актуалізація
знань та умінь учнів (10 хв.)
Групова робота
по 4 чол.
|
1.
Атрибути
форми
2.
Встановлення
потрібних атрибутів у конструкторі форм
|
2 етап. Узагальнення
й систематизація знань учнів.
Навчальна гра “Дуель”
Опереджувальне завдання
|
Створення повноекранної форми
|
1-й раунд
Атрибути форми
|
1.
Властивість
форми Caption.
2.
Властивість
Back Color.
3.
Властивість
Border Style.
4.
Властивість
Min Button.
5.
Властивість
форми Startup Position.
6.
Властивість
форми Icon.
|
2-й раунд
Робота з візуальним середовищем Microsoft Visual Basic. Форма
|
1.
Встановлення атрибутів форми
|
3-й раунд
Робота з візуальним середовищем Microsoft Visual Basic.
Розміщення елементів на формі
|
1. Елементи введення даних
2. Елементи виведення даних
3. Командна кнопка
|
4-й раунд
Робота з візуальним середовищем Microsoft Visual Basic.
Зчитування і встановлення значень атрибутів форм
|
1.
Змінні
2.
Зчитування
даних з TextBox
3.
Виведення
даних на Label
|
3 етап.
Аналіз умінь учнів по створенню графічного інтерфейсу
програми (3 хв.)
Виставлення оцінок
Підсумок змагання
|
Зауваження по індивідуальному доопрацюванню окремих
умінь.
|
4 етап.
Домашнє завдання (2 хв.)
Диференційовані завдання
|
1.
Підготуватися
до уроку контролю знань по темі “Форми та елементи керування”:
|
9 К Л А С
ОПЕРАЦІЇ ТА ВИРАЗИ.
ОПЕРАТОРИ.
Мета. Повторити основні знання з написання програмного коду.
Узагальнити й систематизувати знання учнів. Удосконалювати уміння працювати з
різними джерелами знань. Установити зв’язки між елементами знань, їх
групування, класифікація.
Тип уроку.
Урок узагальнення і систематизації знань у формі навчальної гри “РИНГ”
Методи навчальної діяльності. Словесні, наочні
Форми організації навчальної діяльності. Групова, парна
Навчально-матеріальне
забезпечення. Комп’ютери з
ліцензійними операційними системами Microsoft Windows XP Pro, навчально-контролюючий програмний засіб “Ринг”,
програма завдань до гри “Ринг”, “Поняття” за тему “Операції та вирази.
Оператори” з банку завдань, підручники, критерії оцінювання знань учнів з
інформатики.
Х І Д У Р О К У
1 етап. Оголошення
учням теми й мети уроку.
Актуалізація знань та умінь учнів із даної теми.
Робота в парах із тематичними картами
|
1.
Основні
правила побудови, обчислення та використання виразів
|
2 етап.
Узагальнення й систематизація знань учнів
у формі навчальної гри “РИНГ” (30 хв.)
1-й раунд
Опрерації
|
1.
Операція
2.
Вираз
3.
Арифметичні
операції
4.
Логічні
операції
Рядкові операції
|
2-й раунд
Вирази
|
1.
Присвоєння
значень виразів змінним.
2. Арифметичні вирази
|
3-й раунд
Оператори
|
1.
Умовні
оператори
2.
Булева
логіка
3.
Конструкція
розгалуження
4.
Вкладені
оператори розгалуження
|
4-й раунд
Цикли
|
1.
Конструкція
повторення
2.
Цикл For..to..Next
3.
Цикл Do...loop
4.
Цикл While...wend
|
3 етап.
Аналіз засвоєння знань учнями
Виставлення оцінок
1.
Поради
по доопрацюванню програми в значеннях окремих прогалин у знаннях окремих
учнів
2.
Визначення
лідерів, що мають міцні знання та швидку реакцію мислення
3.
Підсумок
змагання
|
4 етап.
Домашнє завдання (2 хв.)
Консультація
1.
Індивідуальні
завдання по доопрацюванню окремих тем
2.
Повторити матеріал
теми
|
Немає коментарів:
Дописати коментар