Ігрові технології

Актуальність даної теми визначена завданнями “Концепції розвитку загальної середньої школи”, де постановлена мета “... виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє використовувати набуті знання й уміння для творчого розв’язання проблеми; критично мислити, прагне змінити на краще своє життя й життя своєї країни”.
Доцільність розкриття теми ролі дидактичних ігор у школі в тому, що з використанням їх є можливість реалізувати ідеї глобальної освіти:
       в учнів формується розвинене критичне мислення й повага до точки зору інших людей;
       навички ефективного спілкування між людьми;
       бачення самого себе у взаємозв’язку з іншими;
       любов в учнів до навчання через стійкий інтерес до предмета.
Значення використання дидактичних ігор в тому, що це один з надійних, перевірених протягом років на практиці шляхів реалізації принципів особистісно-орієнтованого навчання, зокрема,: використання колективних форм роботи, створення сприятливого мікроклімату на уроці, гуманізація спілкування, співпраця й співтворчість, переважання практичної роботи учнів у мікрогрупах (діалог, доказ тверджень, обмін інформацією, спілкування), турбота про фізичне та емоційне благополуччя учнів, чітке нормування часу на виконання різних видів робіт, чітко продумані і добре обладнані робочі місця учнів.
Необхідність появи методичної розробки в тому, що автором за останні 7 років створена система роботи, нароблений і перевірений на практиці фактичний матеріал по створенню та використанню дидактичних ігор і ефективності від їх застосування. Автор хоче поділитися з колегами своїм педагогічним надбанням.
Новизна теми – в широких можливостях реалізації ідей глобальної освіти в навчальний процес через використання дидактичних ігор, особливо в сучасний період реалізації “Концепції розвитку загальної середньої школи”.
Авторська точка зору про дану тему – “Все наше життя – це гра. Гра на сцені життя, де люди – актори. Світ дитинства – це світ гри, це стан їхнього життя.»
Навчальна гра – це найцікавіша форма навчання дітей, це найефективніший спосіб досягти якісного кінцевого результату в здобуття знань та умінь, а також у вихованні. Я прийшов до цього висновку на власному 16-річному педагогічному досвіді, відгуках колишніх учнів через десятки років після закінчення школи, а також колег, що використовують навчальні ігри у своїй роботі.

Розгляд питання використання

дидактичних ігор видатними педагогами


Розробкою теоретичних положень дитячих навчальних ігор, з’ясуванням рол, структури й значення гри для виконання й навчання дітей займалися психологи Ж.Піаже, Л.С.Виготський, О.М.Леонтьєв, Д.Б.Ельконін та ін.
Теоретичні й практичні положення навчальних ігор розробляла у своїх працях С.Ф.Русова. “Навчальні ігри утверджують позитивні емоції, адже успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які народжують енергію для подолання труднощів, бажання вчитися. Навчальні ігри активізують пізнавальну й розумову діяльність, формують стійкий інтерес, увагу дітей. В ігрових ситуаціях є можливість формувати в учнів умінь рольової поведінки. Це дає можливість розвивати мислення, ініціативу, колективні ідеї та активізувати творчість учнів”
А.С.Макаренко вважав дитячі ігри такими ж важливими для розвитку дитини, як для дорослого справжню працю. "Однак, - зазначив він, - тільки та гра є педагогічно цінною, в якій дитина активно діє, мислить, будує, комбінує, моделює людські взаємини”.
В.О.Сухомлинський глибоко розвинув положення про ігри в книгах “Серце віддаю дітям”, “Павлиська школа”, “Природа мозку дитини, - писав він, - потребує, щоб її розум виховувався насамперед серед природи. Величезні розвиваючі можливості мають навчальні ігри під час екскурсії у природу. Ігри залучають учнів до активного емоційного сприймання”.
Велику увагу у своїх працях використанню дидактичних ігор на уроці приділяє О.Я.Савченко “Добре продумана гра, - пише вона, - що її проводить вчитель, який уміє спілкуватися з дітьми та емоційно перебудуватися, - надзвичайно дієвий засіб досягнення мети. Дидактична гра спрямована на розвиток мислення, уваги, мови дітей. Цінність навчальних ігор у тому, що діти навчаються в захоплюючій формі. Перевагу треба віддавати іграм, які передбачають участь усіх учнів класу, швидку відповідь, зосередження уваги.
В сучасній педагогічній пресі ця тема розглядається постійно. Зокрема, відзначається, що в радянській школі, з її традиційним бажанням уникати будь-якої стихійності, із поглядом на учнів, як на слухняних виконавців, для гри не було місця. Педагоги навчали за схемою: у дитячому садку діти граються, в школі – навчаються, а після школи – працюють.
Сучасна психологія вважає, що гра охоплює всі періоди життя людини. Це – важлива форма її життєдіяльності, а не вікова ознака.
З грою людина не розлучається все життя, змінюється лише її мотиви, форми проведення, ступінь вияву почуттів та емоцій.
У дидактичних іграх ігрова діяльність учнів спеціально планується й пристосовується до навчальних цілей. У світовій педагогіці відомі системи дидактичних ігор Ф.Фребеля, М.Монтессорі, О.Декролі
Дидактичні завдання гри визначаються відповідністю вимог програм: формувати у дітей певних уявлень, логічного мислення, розвиток оцінки та самооцінки, ініціативності, кмітливості, здатності виявляти вольові зусилля для досягнення поставленої мети.



В І Д О Б Р А Ж Е Н Н Я   В Л А С Н О Г О   П Е Д А Г О Г І Ч Н О Г О
Д О С В І Д У   В   М Е Т О Д И Ч Н І Й   Р О З Р О Б Ц І
 


Особливість навчальних ігор (за змістом необхідних знань та умінь учнів)


Особливістю дидактичних ігор є групова, більш інтенсивна взаємодія її учасників, тому втілюється ідея глобальної освіти по формуванню навичок ефективного спілкування, бачення самого себе у взаємозв’язку з іншими. Формується уміння спостерігати, аналізувати, узагальнювати, будувати гіпотези, роботи висновки, ставити запитання, заперечувати, доказувати вірність своїх тверджень.

Розробки уроків з використанням навчальних ігор із інформатики


9  К Л А С


ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ВІЗУАЛЬНОГО ПРОГРАМУВАННЯ


Мета. Розширити й поглибити знання учнів із даної теми. Формувати вміння в учнів визначати об’єкт, інтерфейс, атрибути та методи об’єкта, подію, обробник події. Формувати навички групової роботи. Виховувати спостережливість, відповідальність.

Тип уроку. Урок розширення та поглиблення знань у формі навчальної гри “Лімпопо”

Форми навчальної діяльності. Парна, групова, індивідуальна.

Навчально-матеріальне забезпечення. Комп’ютери з ліцензійними операційними системами Microsoft Windows XP Pro, навчально-контролюючий програмний засіб “Лімпопо”, програма завдань до гри “Лімпопо”, “Поняття” за тему “Візуальне програмування” з банку завдань, підручники, критерії оцінювання знань учнів з інформатики.


Х І Д    У Р О К У


1 етап. Оголошення учням теми й мети уроку.
Актуалізація знань і умінь учнів по темі “Візуальне програмування (10 хв.)

Робота з поняттями

Повторення понять по темі “Візуальне програмування
(робота в парах)
Практичні вправи
Робота у візуальному середовищі програмування Microsoft Visual Basic – відкриття та запуск проектів, визначення елементів вікна середовища програмування (робота в групах по 4 чол. З консультантом)
Робота з візуальним середовищем Microsoft Visual Basic
Створення простої лінійної програми (робота в групах)

2 етап. Розширення й поглиблення знань.
Навчальна гра “ЛІМПОПО” (25 хв.)

Робота з програмою «Лімпопо»
Поняття по темі “Візуальне програмування
1.     Інтерфейс
2.     Об’єкт
3.     Атрибути об’єкта
4.     Методи об’єкта
5.     Подія
6.     Обробник події
7.     Середовище програмування
8.     Проект
9.     Обробник події

3 етап.
Аналіз знань і умінь учнів по темі “Візуальне програмування” (3 хв.)

Виставлення оцінок
Підсумок змагання
Рекомендації окремим учням по доопрацюванню теоретичних знань


4 етап.
Домашнє завдання (2 хв.)

Диференційовані завдання по корекції знань


Робота з підручником
1.     Підготуватися до уроку контролю знань по темі “Візуальне програмування
2.     Індивідуальні завдання по доопрацьовуванню знань і умінню працювати з Microsoft Visual Basic (призначення консультантів)
3.     Запитання для підсумкового заняття на стор. 15

9  К Л А С

ФОРМИ ТА ЕЛЕМЕНТИ КЕРУВАННЯ


Мета. Удосконалювати уміння в учнів створювати графічний інтерфейс, використовувати в проекті потрібні елементи керування. Перевірити рівень умінь учнів із створення програми-додатку для Windows, яка має графічний інтерфейс.

Тип уроку. Урок узагальнення і систематизації знань (у формі гри “Дуель”)

Методи навчальної діяльності. Словесні, практичні.


Форми організації навчальної діяльності. Групова, індивідуальна.

Навчально-матеріальне забезпечення. Комп’ютери з ліцензійними операційними системами Microsoft Windows XP Pro, навчально-контролюючий програмний засіб “Дуель”, програма завдань до гри “Дуель”, “Поняття” за тему “Форми та елементи керування” з банку завдань, підручники, критерії оцінювання знань учнів з інформатики.


Х І Д     У Р О К У


1 етап. Оголошення учням теми й мети уроку.
Актуалізація знань та умінь учнів (10 хв.)

Групова робота
по 4 чол.
1. Атрибути форми
2. Встановлення потрібних атрибутів у конструкторі форм


2 етап. Узагальнення й систематизація знань учнів.

Навчальна гра “Дуель”


Опереджувальне завдання
Створення повноекранної форми
1-й раунд
Атрибути форми


1.     Властивість форми  Caption.
2.     Властивість Back Color.
3.     Властивість Border Style.
4.     Властивість Min Button.
5.     Властивість форми Startup Position
6.     Властивість форми Icon.
2-й раунд
Робота з візуальним середовищем Microsoft Visual Basic. Форма
1.               Встановлення атрибутів форми

3-й раунд
Робота з візуальним середовищем Microsoft Visual Basic.
Розміщення елементів на формі

1. Елементи введення даних
2. Елементи виведення даних
3. Командна кнопка
4-й раунд
Робота з візуальним середовищем Microsoft Visual Basic.
Зчитування і встановлення значень атрибутів форм

1.               Змінні
2.              Зчитування даних з TextBox
3.               Виведення даних на Label




3 етап.
Аналіз умінь учнів по створенню графічного інтерфейсу програми (3 хв.)

Виставлення оцінок
Підсумок змагання
Зауваження по індивідуальному доопрацюванню окремих умінь.


4 етап.
Домашнє завдання (2 хв.)

Диференційовані завдання
1.     Підготуватися до уроку контролю знань по темі “Форми та елементи керування”:

9 К Л А С


ОПЕРАЦІЇ ТА ВИРАЗИ. ОПЕРАТОРИ.


Мета. Повторити основні знання з написання програмного коду. Узагальнити й систематизувати знання учнів. Удосконалювати уміння працювати з різними джерелами знань. Установити зв’язки між елементами знань, їх групування, класифікація.


Тип уроку. Урок узагальнення і систематизації знань у формі навчальної гри “РИНГ”


Методи навчальної діяльності. Словесні, наочні

Форми організації навчальної діяльності. Групова, парна

Навчально-матеріальне забезпечення. Комп’ютери з ліцензійними операційними системами Microsoft Windows XP Pro, навчально-контролюючий програмний засіб “Ринг”, програма завдань до гри “Ринг”, “Поняття” за тему “Операції та вирази. Оператори” з банку завдань, підручники, критерії оцінювання знань учнів з інформатики.


Х І Д    У Р О К У


1 етап. Оголошення учням теми й мети уроку.
Актуалізація знань та умінь учнів із даної теми.

Робота в парах із тематичними картами
1.              Основні правила побудови, обчислення та використання виразів


2 етап.
Узагальнення й систематизація знань учнів
у формі навчальної гри “РИНГ” (30 хв.)

1-й раунд
Опрерації

1.     Операція
2.     Вираз
3.     Арифметичні операції
4.     Логічні операції
Рядкові операції
2-й раунд
Вирази
1.     Присвоєння значень виразів змінним.
2. Арифметичні вирази
3-й раунд
Оператори
1.     Умовні оператори
2.     Булева логіка
3.     Конструкція розгалуження
4.     Вкладені оператори розгалуження
4-й раунд
Цикли
1.     Конструкція повторення
2.     Цикл For..to..Next
3.     Цикл Do...loop
4.     Цикл While...wend
3 етап.

Аналіз засвоєння знань учнями


Виставлення оцінок

1.       Поради по доопрацюванню програми в значеннях окремих прогалин у знаннях окремих учнів
2.       Визначення лідерів, що мають міцні знання та швидку реакцію мислення
3.       Підсумок змагання


4 етап.
Домашнє завдання (2 хв.)

Консультація

1.       Індивідуальні завдання по доопрацюванню окремих тем
2.       Повторити матеріал теми


В И С Н О В К И


З власного багаторічного педагогічного досвіду я прийшов до висновку, що використання дидактичних ігор з інформатики формує в учнів стійкий інтерес до предмета, а через цікавість забезпечується інтенсивна і тривала робота. Що забезпечує якісне виконання навчальних програм. Дидактичні ігри дають можливість реалізувати ідеї глобальної освіти, зокрема,: формування людини з новим мисленням, з умінням творчо працювати, ефективно спілкуватися з іншими людьми. В учнів стимулюється самопідготовка, взаємодопомога по засвоєнню кожним учнем знань і умінь, щоб не підвести команду. При даній системі переважають позитивні емоції, ніколи не принижується гідність учня.
Мої переконання підтверджують колишні учні, які зустрічаються через 5  років після закінчення школи. Навіть через роки, як саме яскраве враження шкільного життя, учні згадують команди і найцікавішу форму навчальної роботи – дидактичні ігри. Їхні слова вдячності, яскраві і хороші спогади, а також міцні знання з інформатики, що колишні учні демонструють через десятиліття  - найпереконливіші аргументи в ефективності системи по використанню дидактичних ігор у навчальному процесі.
Навчальна гра – це серйозно!
Усе наше життя – гра!

Немає коментарів:

Дописати коментар