Досвід роботи
Вивчення інформатики в сучасній школі має спрямовуватися на роботу в ринкових умовах, забезпечувати формування творчої особистості, якнайповніше розвивати її нахили і здібності. Тому знання, уміння та навики, здобуті в школі під час вивчення інформатики, мають бути звернені до життя.
Необхідною умовою формування навчальних інтересів є усвідомлення значення роботи, яку виконують учні на комп'ютері. При вивченні кожної програми я намагаюся дати практичне спрямування, показати, в якій галузі людської діяльності використовують той чи інший програмний засіб.
В умовах ринкових відносин вивчення інформатики в загальноосвітній школі потрібно розглядати з двох боків: по-перше, як засіб усебічного розвитку у вихованні учнів; по-друге, як основу для подальшої професійної підготовки. Оскільки знання інформаційних технологій та вміння не можуть бути сформовані самі по собі, а лише у взаємозв'язку зі спеціальними знаннями, то це вимагає від предмету інформатики формувати в учнів уміння та навички, характерні для спеціалістів найбільш масових на сьогодні професій, які напряму зв'язані з роботою на комп'ютері.
Особливу увагу я приділяю вивченню програмування. Адже програмісти – це спеціалісти високої кваліфікації, на яких завжди є потреба, особливо в наш час. На ринку праці є багато пропозицій операторів комп'ютерного набору з навичками, які отримані на 4-6 місячних курсах і існує певний дефіцит на висококваліфікованих програмістів.
Для вивчення програмування велике значення має вибір середовища програмування. Воно повинне бути сучасним, на якому в даний час пишуть програмні засоби. Цим вимогам відповідають лише об'єктні середовища програмування. Тому я з запропонованих в програмі Міністерством освіти вибрав Microsoft Visual Basic.
Хочемо ми чи ні, але ті часи, коли всі програми створювались в середовищах програмування під DOS, давно минули. Ні для кого не секрет, що зараз на комерційному рівні програми під DOS не пишуть. Тобто в таких в середовищах програмування, як Turbo Pascal, Turbo Basic та інші зараз програмісти не працюють. А тому, якщо ми все-таки будемо навчати учнів програмувати під MS DOS, то ми порушимо головний принцип навчання - зв'язок теорії з практикою. Ми надамо учням знання та уміння, які вони ніколи не використають в житті, якими вони не зможуть заробити гроші. Тому я вибрав саме об'єктну мову програмування Visual Basic. Це середовище програмування найпростіше для засвоєння. Це не означає, що воно обмежене в можливостях. Середовище розробки прикладних програм Visual Basic є потужним інструментом для створення прикладних програм, який дозволяє реалізувати широкий спектр практичних завдань. На Visual Basic можна написати будь-яку програму. Багато комерційних програм написані саме на Visual Basic. Отже, використання на уроках Visual Basic має важливе значення, бо, вивчаючи на уроках Visual Basic, учні навчаються писати програми сучасного рівня та отримують навики програмування, завдяки яким в майбутньому зможуть заробляти гроші. Прикладом важливості Visual Basic є те, що всім відома фірма Microsoft, яка створила Windows, включає Visual Basic в усі свої офісні продукти. Навіть такий найновіший продукт як Office 2019 містить мову макросів Visual Basic For Application (VBA). Тобто така солідна фірма з багатомільярдним капіталом з усього різноманіття мов програмування вибрала для своїх офісних продуктів саме Visual Basic.
Якщо учні створять в Visual Basic хоч одну програму, то більше ніколи не захочуть програмувати в вичерпавших себе Dos-середовищах програмування, таких як Turbo Pascal, Turbo Basic та інші. В Visual Basic можливо набагато простіше та доступніше створити те, над чим в Turbo Pascal треба добре попрацювати. За допомогою Visual Basic можна створити програму для Windows, наскільки дозволяє фантазія. В Visual Basic можна реалізувати практично необмежені завдання. На Visual Basic можна написати такі програми, як Word. Створена в Visual Basic програма нічим не відрізняється від комерційних програм, які створені відомими фірмами.
Програмування на Visual Basic має велике практичне значення для вчителя інформатики. Сучасні школи мають обмежене фінансування. Часто не має можливості купити потрібний програмний засіб, який коштує недешево. А маючи навики програмування на Visual Basic вчитель може самостійно створити потрібну програму. Більш того - вчитель як розробник програми створить таку програму, яка найбільш задовольняє його і по інтерфейсу, і по функціональності. А тому така самостійно створена програма має навіть переваги перед комерційними.
А якщо до створення таких програм будуть залучені і учні, то цінність таких програм набагато зростає. Тому що в даному випадку здійснюється зв'язок теорії з практикою. Учні спільно з вчителем написали програмний засіб, який використовують на уроках інформатики.
Тому я спільно з учнями працюю над проблемним питанням «Використання середовища програмування Microsoft Visual Basic для створення педагогічних програм».
При вивченні теми «Програмування» ми спільно з учнями формулюємо завдання – обираємо програмний засіб, який будемо створювати на уроках. Потім розподіляємо між учнями складові частини програми і учням даються посильні завдання по створенню частин програмного засобу. Спільно з учнями ми створюємо інтерфейс майбутньої програми та частину програмного коду. Особливо складні частини програми я створюю самостійно. Така організація навчального процесу формує зацікавленість учнів в результатах своєї праці і підвищує рівень отриманих учнями знань, умінь та навичок. Після вивчення теми «програмування» результатом нашої спільної з учнями роботи є створений програмний засіб.
На уроках застосовую інноваційні(мозковий штурм, роботу в групах, парами), проблемно - пошукові, асоціативні методи навчання. Застосовую такі методи навчання: словесні (розповідь, бесіда, пояснення), наочні (демонстрація, показ), проблемно-пошукові, методи інтерактивного навчання. Як показує досвід роботи, розділ "Основи алгоритмізації та програмування" є одним з найцікавіших та найбільш розвиваючих алгоритмічне мислення учнів. При його вивченні школярі використовують базу знань з математики, фізики та інших предметів, проте, математичні знання найбільш важливі при побудові інформаційної моделі задачі. Комп'ютер, як універсальний засіб інформаційного моделювання, дозволяє реалізовувати принцип діяльності в будь-якій інтелектуальній області, дозволяє використовувати середовище, в якому може створити щось сам учень.
Значну увагу приділяю усвідомленню учнями логіки задачі, потім формую структурний підхід до побудови алгоритму роботи програми. Відтак, метод покрокової деталізації алгоритмів, переклад алгоритмів на мову програмування, дає школярам повне розуміння, як можна розв'язати задачу за допомогою ПК. Учні починають усвідомлювати , що будь - який процес, подію чи явище можна змоделювати і розв'язання задачі чи проблеми передати комп'ютеру.
Але існують проблеми при вивченні програмування на Visual Basic. Головна і основна проблема, з якою дуже важко боротись – це відсутність в учнів власних комп’ютерів. Тому більша частина учнів не має можливості виконати практичні домашні завдання. Частково ця проблема вирішується проведенням гуртків з інформатики.
За час навчання програмуванню спільно з учнями створено декілька програмних засобів, які використовуються при вивченні інформатики.
1. Зміст роботи над проблемним питанням
Я спільно з учнями працюю над проблемним питанням «Використання середовища програмування Microsoft Visual Basic для створення педагогічних програм».
При вивченні теми «Програмування» ми спільно з учнями формулюємо завдання – обираємо програмний засіб, який будемо створювати на уроках. Потім розподіляємо між учнями складові частини програми і учням даються посильні завдання по створенню частин програмного засобу. Спільно з учнями ми створюємо інтерфейс майбутньої програми та частину програмного коду. Особливо складні частини програми я створюю самостійно. Така організація навчального процесу формує зацікавленість учнів в результатах своєї праці і підвищує рівень отриманих учнями знань, умінь та навичок. Після вивчення теми «програмування» результатом нашої спільної з учнями роботи є створений програмний засіб.
На уроках застосовую інноваційні(мозковий штурм, роботу в групах, парами), проблемно - пошукові, асоціативні методи навчання. Застосовую такі методи навчання: словесні (розповідь, бесіда, пояснення), наочні (демонстрація, показ), проблемно-пошукові, методи інтерактивного навчання. Як показує досвід роботи, розділ "Основи алгоритмізації та програмування" є одним з найцікавіших та найбільш розвиваючих алгоритмічне мислення учнів. При його вивченні школярі використовують базу знань з математики, фізики та інших предметів, проте, математичні знання найбільш важливі при побудові інформаційної моделі задачі. Комп'ютер, як універсальний засіб інформаційного моделювання, дозволяє реалізовувати принцип діяльності в будь-якій інтелектуальній області, дозволяє використовувати середовище, в якому може створити щось сам учень.
Значну увагу приділяю усвідомленню учнями логіки задачі, потім формую структурний підхід до побудови алгоритму роботи програми. Відтак, метод покрокової деталізації алгоритмів, переклад алгоритмів на мову програмування, дає школярам повне розуміння, як можна розв'язати задачу за допомогою ПК. Учні починають усвідомлювати , що будь - який процес, подію чи явище можна змоделювати і розв'язання задачі чи проблеми передати комп'ютеру.
Але існують проблеми при вивченні програмування на Visual Basic. Головна і основна проблема, з якою дуже важко боротись – це відсутність в учнів власних комп’ютерів. Тому більша частина учнів не має можливості виконати практичні домашні завдання. Частково ця проблема вирішується проведенням гуртків з інформатики.
Вивчення інформатики в сучасній школі має спрямовуватися на роботу в ринкових умовах, забезпечувати формування творчої особистості, якнайповніше розвивати її нахили і здібності. Тому знання, уміння та навики, здобуті в школі під час вивчення інформатики, мають бути звернені до життя.
Необхідною умовою формування навчальних інтересів є усвідомлення значення роботи, яку виконують учні на комп'ютері. При вивченні кожної програми я намагаюся дати практичне спрямування, показати, в якій галузі людської діяльності використовують той чи інший програмний засіб.
В умовах ринкових відносин вивчення інформатики в загальноосвітній школі потрібно розглядати з двох боків: по-перше, як засіб усебічного розвитку у вихованні учнів; по-друге, як основу для подальшої професійної підготовки. Оскільки знання інформаційних технологій та вміння не можуть бути сформовані самі по собі, а лише у взаємозв'язку зі спеціальними знаннями, то це вимагає від предмету інформатики формувати в учнів уміння та навички, характерні для спеціалістів найбільш масових на сьогодні професій, які напряму зв'язані з роботою на комп'ютері.
Особливу увагу я приділяю вивченню програмування. Адже програмісти – це спеціалісти високої кваліфікації, на яких завжди є потреба, особливо в наш час. На ринку праці є багато пропозицій операторів комп'ютерного набору з навичками, які отримані на 4-6 місячних курсах і існує певний дефіцит на висококваліфікованих програмістів.
Для вивчення програмування велике значення має вибір середовища програмування. Воно повинне бути сучасним, на якому в даний час пишуть програмні засоби. Цим вимогам відповідають лише об'єктні середовища програмування. Тому я з запропонованих в програмі Міністерством освіти вибрав Microsoft Visual Basic.
Хочемо ми чи ні, але ті часи, коли всі програми створювались в середовищах програмування під DOS, давно минули. Ні для кого не секрет, що зараз на комерційному рівні програми під DOS не пишуть. Тобто в таких в середовищах програмування, як Turbo Pascal, Turbo Basic та інші зараз програмісти не працюють. А тому, якщо ми все-таки будемо навчати учнів програмувати під MS DOS, то ми порушимо головний принцип навчання - зв'язок теорії з практикою. Ми надамо учням знання та уміння, які вони ніколи не використають в житті, якими вони не зможуть заробити гроші. Тому я вибрав саме об'єктну мову програмування Visual Basic. Це середовище програмування найпростіше для засвоєння. Це не означає, що воно обмежене в можливостях. Середовище розробки прикладних програм Visual Basic є потужним інструментом для створення прикладних програм, який дозволяє реалізувати широкий спектр практичних завдань. На Visual Basic можна написати будь-яку програму. Багато комерційних програм написані саме на Visual Basic. Отже, використання на уроках Visual Basic має важливе значення, бо, вивчаючи на уроках Visual Basic, учні навчаються писати програми сучасного рівня та отримують навики програмування, завдяки яким в майбутньому зможуть заробляти гроші. Прикладом важливості Visual Basic є те, що всім відома фірма Microsoft, яка створила Windows, включає Visual Basic в усі свої офісні продукти. Навіть такий найновіший продукт як Office 2019 містить мову макросів Visual Basic For Application (VBA). Тобто така солідна фірма з багатомільярдним капіталом з усього різноманіття мов програмування вибрала для своїх офісних продуктів саме Visual Basic.
Якщо учні створять в Visual Basic хоч одну програму, то більше ніколи не захочуть програмувати в вичерпавших себе Dos-середовищах програмування, таких як Turbo Pascal, Turbo Basic та інші. В Visual Basic можливо набагато простіше та доступніше створити те, над чим в Turbo Pascal треба добре попрацювати. За допомогою Visual Basic можна створити програму для Windows, наскільки дозволяє фантазія. В Visual Basic можна реалізувати практично необмежені завдання. На Visual Basic можна написати такі програми, як Word. Створена в Visual Basic програма нічим не відрізняється від комерційних програм, які створені відомими фірмами.
Програмування на Visual Basic має велике практичне значення для вчителя інформатики. Сучасні школи мають обмежене фінансування. Часто не має можливості купити потрібний програмний засіб, який коштує недешево. А маючи навики програмування на Visual Basic вчитель може самостійно створити потрібну програму. Більш того - вчитель як розробник програми створить таку програму, яка найбільш задовольняє його і по інтерфейсу, і по функціональності. А тому така самостійно створена програма має навіть переваги перед комерційними.
А якщо до створення таких програм будуть залучені і учні, то цінність таких програм набагато зростає. Тому що в даному випадку здійснюється зв'язок теорії з практикою. Учні спільно з вчителем написали програмний засіб, який використовують на уроках інформатики.
Тому я спільно з учнями працюю над проблемним питанням «Використання середовища програмування Microsoft Visual Basic для створення педагогічних програм».
При вивченні теми «Програмування» ми спільно з учнями формулюємо завдання – обираємо програмний засіб, який будемо створювати на уроках. Потім розподіляємо між учнями складові частини програми і учням даються посильні завдання по створенню частин програмного засобу. Спільно з учнями ми створюємо інтерфейс майбутньої програми та частину програмного коду. Особливо складні частини програми я створюю самостійно. Така організація навчального процесу формує зацікавленість учнів в результатах своєї праці і підвищує рівень отриманих учнями знань, умінь та навичок. Після вивчення теми «програмування» результатом нашої спільної з учнями роботи є створений програмний засіб.
На уроках застосовую інноваційні(мозковий штурм, роботу в групах, парами), проблемно - пошукові, асоціативні методи навчання. Застосовую такі методи навчання: словесні (розповідь, бесіда, пояснення), наочні (демонстрація, показ), проблемно-пошукові, методи інтерактивного навчання. Як показує досвід роботи, розділ "Основи алгоритмізації та програмування" є одним з найцікавіших та найбільш розвиваючих алгоритмічне мислення учнів. При його вивченні школярі використовують базу знань з математики, фізики та інших предметів, проте, математичні знання найбільш важливі при побудові інформаційної моделі задачі. Комп'ютер, як універсальний засіб інформаційного моделювання, дозволяє реалізовувати принцип діяльності в будь-якій інтелектуальній області, дозволяє використовувати середовище, в якому може створити щось сам учень.
Значну увагу приділяю усвідомленню учнями логіки задачі, потім формую структурний підхід до побудови алгоритму роботи програми. Відтак, метод покрокової деталізації алгоритмів, переклад алгоритмів на мову програмування, дає школярам повне розуміння, як можна розв'язати задачу за допомогою ПК. Учні починають усвідомлювати , що будь - який процес, подію чи явище можна змоделювати і розв'язання задачі чи проблеми передати комп'ютеру.
Але існують проблеми при вивченні програмування на Visual Basic. Головна і основна проблема, з якою дуже важко боротись – це відсутність в учнів власних комп’ютерів. Тому більша частина учнів не має можливості виконати практичні домашні завдання. Частково ця проблема вирішується проведенням гуртків з інформатики.
За час навчання програмуванню спільно з учнями створено декілька програмних засобів, які використовуються при вивченні інформатики.
1. Зміст роботи над проблемним питанням
Я спільно з учнями працюю над проблемним питанням «Використання середовища програмування Microsoft Visual Basic для створення педагогічних програм».
При вивченні теми «Програмування» ми спільно з учнями формулюємо завдання – обираємо програмний засіб, який будемо створювати на уроках. Потім розподіляємо між учнями складові частини програми і учням даються посильні завдання по створенню частин програмного засобу. Спільно з учнями ми створюємо інтерфейс майбутньої програми та частину програмного коду. Особливо складні частини програми я створюю самостійно. Така організація навчального процесу формує зацікавленість учнів в результатах своєї праці і підвищує рівень отриманих учнями знань, умінь та навичок. Після вивчення теми «програмування» результатом нашої спільної з учнями роботи є створений програмний засіб.
На уроках застосовую інноваційні(мозковий штурм, роботу в групах, парами), проблемно - пошукові, асоціативні методи навчання. Застосовую такі методи навчання: словесні (розповідь, бесіда, пояснення), наочні (демонстрація, показ), проблемно-пошукові, методи інтерактивного навчання. Як показує досвід роботи, розділ "Основи алгоритмізації та програмування" є одним з найцікавіших та найбільш розвиваючих алгоритмічне мислення учнів. При його вивченні школярі використовують базу знань з математики, фізики та інших предметів, проте, математичні знання найбільш важливі при побудові інформаційної моделі задачі. Комп'ютер, як універсальний засіб інформаційного моделювання, дозволяє реалізовувати принцип діяльності в будь-якій інтелектуальній області, дозволяє використовувати середовище, в якому може створити щось сам учень.
Значну увагу приділяю усвідомленню учнями логіки задачі, потім формую структурний підхід до побудови алгоритму роботи програми. Відтак, метод покрокової деталізації алгоритмів, переклад алгоритмів на мову програмування, дає школярам повне розуміння, як можна розв'язати задачу за допомогою ПК. Учні починають усвідомлювати , що будь - який процес, подію чи явище можна змоделювати і розв'язання задачі чи проблеми передати комп'ютеру.
Але існують проблеми при вивченні програмування на Visual Basic. Головна і основна проблема, з якою дуже важко боротись – це відсутність в учнів власних комп’ютерів. Тому більша частина учнів не має можливості виконати практичні домашні завдання. Частково ця проблема вирішується проведенням гуртків з інформатики.
Немає коментарів:
Дописати коментар