Мова програмування Python
----УРОК 1---------------------------------------------------------------------------------------------------
Вступ
Мова програмування Python була створена приблизно в 1991 році голандцем Гвідо ван Россумом . Свою назву - Python (Пайтон) - отримав від назви телесеріалу “Monty Python” ("Літаючий цирк Монті Пайтона"), а не плазуна. Після того, як Россум розробив мову, він виклав її в Інтернет, де вже ціле співтовариство програмістів приєдналося до її поліпшення. Python активно вдосконалюється і в даний час. Python – це універсальна інтерпретована, об'єктно-орієнтована високорівнева мова програмування сценаріїв із динамічною семантикою. Python характеризується ясним синтаксисом. Читати код на цій мові програмування досить легко, тому що в ньому мало допоміжних елементів, а правила мови змушують програмістів робити відступи. На даний час це найпростіша для засвоєння мова програмування.
Мабуть, найпопулярнішим середовищем розробки для мови Python є програма IDLE. Це середовище розробки є кроссплатформної, тобто працює практично під всіма операційними системами. Функції і можливості програми IDLE схожі з функціоналом подібних середовищ розробки. Використовуючи IDLE можна виконувати стандартні для інтегрованої середовища завдання, а саме писати, редагувати, переглядати, налагоджувати програми на мові Python.
Після встановлення відкриваємо Головне меню->Всі програми->Python 3.7->IDLE(Python 3.7 32 bit). У результаті відкриється вікно інтерпретатора Python Shell, який безпосередньо виконує команди. Щоб перейти до написання програм, відкриваємо File->New File і відкриється нове вікно, в якому будемо вже писати програми. Це вікно для написання програмного коду.
Як відкрити написану та збережену програму?
Потрібно клацнути правою кнопкою мишки та обрати Edit with IDLE
Як запустити на виконання написану програму?
Щоб запустити програму на виконання, вибираємо Run->Run Module або F5. Після цього відкривається вікно збереження файлу, де вказуєте місце збереження та імʼя файлу, після чого він запускається і результат виводиться в перше вікно.
Операція
|
Позначення
|
Додавання
|
+
|
Віднімання
|
-
|
Множення
|
*
|
Ділення
|
/
|
Степінь
|
**
|
Цілочислене ділення
|
//
|
Остача від ділення
|
%
|
Округлення
|
round(змінна,кількість
цифр після коми)
|
Виведення 2-х знаків після коми
|
"%.2f" % змінна
|
Приклад
|
Результат
|
123+729
|
862
|
12-120
|
-108
|
12*3
|
36
|
34/5
|
6.8
|
2**10
|
1024
|
13//5
|
2
|
13%5
|
3
|
a=2.5897
round(a,2)
|
2.59
|
a=2.5897
"%.2f" % a
|
2.59
|
Значення змінних надаються знаком «=».
Пріоритет операцій такий самий як і в математиці. У разі зміни послідовності операцій використовують круглі дужки: (2+3)*4.
Виведення даних. Оператор виведення print.
За замовчуванням змінні, що записуються через кому, виводяться через пробіл, після чого курсор переводиться на наступний рядок.
Приклад 1.
Програма Вивід
a=4
b=6
print(a,b) 4 6
Приклад 2.
Програма Вивід
a=4 4
print(a)
b=6
print(b) 6
Виведення напису та значення змінної.
print(a,b) 4 6
Приклад 2.
Програма Вивід
a=4 4
print(a)
b=6
print(b) 6
Виведення напису та значення змінної.
Напис берем в апострофи та відділяємо від змінної комою
Приклад 4.
Програма Вивід
a=4
b=6
print(a,’+’,b,’=’,a+b) 4 + 6 = 10
Для зміни розділювача між змінними використовують параметр sep, вказуючи, чому він дорівнює.
Приклад 5.
Програма Вивід
a=4
b=6
print(a,b,sep=’:’) 4:6
print(a,b,sep=’’) 46
Для того, щоб після виведення змінних курсор не переміщувався на інший рядок, потрібно надати іншого значення для параметра end.
Приклад 6.
Програма Вивід
a=4
b=6
print(a,b,a+b,sep=’^’,end=’ ’) 4^6^10
print(a,b,sep=’?’,end=’ ’) 4?6?10
Введення даних. Оператор введення input.
Для зчитування даних з клавіатури існує функція input(). Результат зчитування потрібно надати деякій змінній.
Приклад 3.
Програма Вивід
a=4
Програма Вивід
a=4
b=6
print('При а=',a,'b=',b) При а=4 b=6
print('При а=',a,'b=',b) При а=4 b=6
Приклад 4.
Програма Вивід
a=4
b=6
print(a,’+’,b,’=’,a+b) 4 + 6 = 10
Для зміни розділювача між змінними використовують параметр sep, вказуючи, чому він дорівнює.
Приклад 5.
Програма Вивід
a=4
b=6
print(a,b,sep=’:’) 4:6
print(a,b,sep=’’) 46
Для того, щоб після виведення змінних курсор не переміщувався на інший рядок, потрібно надати іншого значення для параметра end.
Приклад 6.
Програма Вивід
a=4
b=6
print(a,b,a+b,sep=’^’,end=’ ’) 4^6^10
print(a,b,sep=’?’,end=’ ’) 4?6?10
Введення даних. Оператор введення input.
Наприклад:
a=input()
Змінна а набуде значення рядка, введеного з клавіатури. Зверніть увагу, саме рядка (набору символів, тексту), тобто змінна а є рядком. Якщо нам потрібно зчитати саме число, то потрібно за допомогою функції int() перевести цей рядок у ціле число або функції float() перевести цей рядок у десяткове число . При цьому рядок не повинен містити інших символів крім цифр та знаків «+» і «-». Тобто програма буде містити два рядки:
a=input()
Змінна а набуде значення рядка, введеного з клавіатури. Зверніть увагу, саме рядка (набору символів, тексту), тобто змінна а є рядком. Якщо нам потрібно зчитати саме число, то потрібно за допомогою функції int() перевести цей рядок у ціле число або функції float() перевести цей рядок у десяткове число . При цьому рядок не повинен містити інших символів крім цифр та знаків «+» і «-». Тобто програма буде містити два рядки:
a=input() a=int(a)
Зверніть увагу, спочатку змінна а набуває значення рядкового типу, а потім набуває численого типу, тобто тип змінної може змінюватися під час виконання програми. В цьому полягає суттєва відмінність мови PYTHON від інших відомих мов, зокрема PASCAL чи C++. Саме тому в цій мові немає опису змінних. Але ці два рядки можна обʼєднати і записати так:
a=int(input()) або a=float(input())
Тобто результат зчитування переводиться до цілочисленого або десяткового типу і записується у змінну а. Якщо спочатку потрібно вивести запитання, а відповідь на нього записати у змінну, то зміст питання записується у дужках функції input(). Наприклад,
a=int(input("Введіть значення сторони квадрата"))
Якщо потрібно зчитати дві змінні, що записані у різних рядках, то два рази записуємо таку комбіновану функцію, але для двох різних змінних:
a=int(input())
b=int(input())
ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ---------------------------------------------------------------------------------
Для того, щоб створити нове вікно, в інтерактивному режимі IDLE виберіть File → New File (або натисніть Ctrl + N).

У вікні, введіть наступний код:
name = input ( 'Як Вас звати?')
print ( 'Привіт', name)
Перший рядок друкує питання ( "Як Вас звати?"), Очікує, поки ви не надрукуєте що-небудь і не натиснете Enter і зберігає введене значення в змінній name.
У другому рядку ми використовуємо функцію print для виведення тексту на екран, в даному випадку для виведення "Привіт," і того, що зберігається в змінної "name".
Тепер натиснемо F5 (або виберемо в меню IDLE Run → Run Module) і переконаємося, що те, що ми написали, працює. Перед запуском IDLE запропонує нам зберегти файл. Збережемо туди, куди вам буде зручно, після чого програма запуститься.
Ви повинні побачити щось на зразок цього (на скріншоті зліва - файл з написаної вами програмою, праворуч - результат її роботи):

Вітаю! Ви навчилися писати найпростіші програми, а також познайомилися із середовищем розробки IDLE.
Перший рядок друкує питання ( "Як Вас звати?"), Очікує, поки ви не надрукуєте що-небудь і не натиснете Enter і зберігає введене значення в змінній name.
У другому рядку ми використовуємо функцію print для виведення тексту на екран, в даному випадку для виведення "Привіт," і того, що зберігається в змінної "name".
Тепер натиснемо F5 (або виберемо в меню IDLE Run → Run Module) і переконаємося, що те, що ми написали, працює. Перед запуском IDLE запропонує нам зберегти файл. Збережемо туди, куди вам буде зручно, після чого програма запуститься.
Ви повинні побачити щось на зразок цього (на скріншоті зліва - файл з написаної вами програмою, праворуч - результат її роботи):

Вітаю! Ви навчилися писати найпростіші програми, а також познайомилися із середовищем розробки IDLE.
Практична робота-------------------------------
- Напишіть програму (файл user.py), яка запитувала б у користувача:
- його ім'я (наприклад, "What is your name?")
- вік ( "How old are you?")
- місце проживання ( "Where are you live?")
Після цього виводила б три рядки:
"This is ім'я "
"It isвік
"
"(S) he live inмісце_проживання
"
Замість ім'я ,вік
,місце_проживання
повинні бути дані, введені користувачем.
Немає коментарів:
Дописати коментар